Friday, February 24, 2012

Hikmah

Assalamualaikum,

Pehh dah sangat2 lama aku x sentuh blog ni, last post tah bulan berapa, aku tak cek pulak.
Kalau la blog ni boleh ada habuk, memang dah langsung x nampak sebab menggunung dah habuk2 tu kot.haha

Ermm, so ape motif post ni?
Tah, maybe just untuk share apa yang aku rasa je la kot, for this few days.

Result exam dah keluar, dan memang aku xtau apa nak cakap, maybe ada hikmah kot, aku ni xde la pandai mana, memang sebelum ni dapat score tinggi pon sebab rezeki Allah bagi, sebab nasib baik, dan sebab ade kawan2 yg byk menolong.
Tapi kali ni, mungkin Allah nak uji aku, nak uji iman dan kesabaran aku, aku expect dapat 1st class untuk sem ni, tapi apakan daya, aku short 0.3, maksudnya, aku dapat 69.7 average, untuk dapat first class, kene dapat 70.

At first bila tengok, aku memang xtau apa nak cakap, aku amek kertas dan salin je.
Aku buat2 x pikir pasal tu for a while, dan fokus pada research on project, smpai la ke petang, dalam 5.30ptg.
Tapi malam tu aku fikir2 balik, aku check balik aku punya persediaan untuk last exam dan compare dengan usaha orang lain, I have to say that I have to be really grateful dengan apa yang aku ada ni.

Kenapa aku cakap macam tu?
sebabnya korang tgk sini, http://battlelog.battlefield.com/bf3/soldier/hidz7/stats/335468382/
300hours and 40 minutes playtime!!
ya Allah banyak sungguh masa aku habis dengan game! (tapi xleh nafi yang aku agak terer main game ni.haha)

jadi bila aku compare usaha aku dengan orang lain, especially bila dah dekat dengan exam, yeap aku still main game walaupon exam lagi dalam 3 hari, jangka masa yang boleh dikatakan sume member2 aku dah pulun study habis habisan.

jadi what's the point aku tulis panjang lebar ni?
oklah, maybe takde sapa2 sangat pon nak baca blog aku yang tak femes ni, tapi at least aku belajar something dari apa yang berlaku ni.

1. Belajar bersyukur with everything that we have, yeap, even kita tak dapat apa yang kita nak, maybe ada hikmah di sebaliknya, maybe Allah nak kita ambil pengajaran dari itu, or maybe something better is waiting for us.
2. You got what you deserve. You got what you pay for. yeap dalam kes ni, maybe usaha aku yang sangat last minute, dan tak banyak compare dengan orang lain, x deserve untuk dapat 1st class, dan aku rasa, dapat 69.7 ni pon Allah dah bagi lebih pada aku, patutnya aku rasa aku dapat lagi sikit sebab usaha yang tak seberapa.

Jadi, even it took one day and one night for me to get this realization, I have to say
ALHAMDULILLAH

1 comment: