Monday, March 18, 2013

Mirwana - Aku Tanpa CintaMu


Assalamualaikum,

Apa khabar semua?hopefully sihat. Paling penting iman kita juga sihat. Peh ayat macam blog popular walhal ni aku sendiri je yang baca. lolz :P

Ya Allah memang dah berbulan lamanya aku dah tak tulis apa2 pun kat blog ni, malas nak update to be honest, and I don't find anything interesting to be shared either. Yelah, skg ni klu nak ape2 pasal gadget google je, orang skg dah makin celik IT, iPhone 5, Galaxy S4? sume orang dah tau x payah aku nak heboh pun.

Entahlah, aku pun xtau apa yg buat aku rasa nak update blog aku ni, maybe so many things happened to my life lately, exams, final year projects, jaga kete abah, personal life and so on and so forth. Tapi apa yang dapat aku simpulkan, semakin kita berusia, semakin kita akan hadapi perkara yang mungkin tak pernah kita sangka akan alami. Mungkin inilah proses pematangan diri, mungkin inilah seseorang manusia akan belajar bahawa dunia ini luas, dan semuanya berlaku tanpa kawalan kita, apa yang boleh kita lakukan, kita berusaha dan berdoa, semoga sentiasa dilindungiNya. Manusia hanya merancang, tapi Allah mempunyai perancangan yang lebih baik untuk kita. Subhanallah.

Kadang kala kita diberikan ujian oleh Allah, kadang kala kita diberikan sesuatu perkara yg perit untuk ditelan. Tapi percayalah, semua itu dalam perancangan Allah, mungkin dengan ujian itu, kita akan berubah menjadi seorang insan yg lebih kuat, lebih tabah, lebih patuh, lebih soleh atau solehah. Bergantung kepada kita bagaimana untuk kita menghadapinya, semoga kita menjadi lebih dekat pada Allah, dan istiqamah dengan keadaan itu.

Pergh post kali ini mmg agak poyo, maaf la ye, tapi aku fikir sekarang ni, aku hanya nak post something yang bila aku baca balik, ia akan membawa kesedaran kepada aku, especially bila aku tgh leka dan lagha. Dan Alhamdulillah klu post ni jugak dapat memberi sedetik kesedaran kepada sesiapa sahaja yang baca. Kalaulah dengan post ini dapat membawa seseorang itu ingat kepada Allah, Alhamdulillah.

Oh by the way, tadi dok tengok newsfeed facebook, adik aku post lagu 'Aku Tanpa CintaMU' oleh Mirwana. Wahhh baru aku nampak Faizal Tahir dlm Mirwana, nmpak baik giler (skg pun still baik :P), dan barulah aku kenal Izzat Mahadi yang datang Sheffield untuk NEXT baru2 ni. ekekek :P


Lagu ni memang best, insaf jugak lah dengar. Sama2 la hayati ye. ok lah. aku berambus dlu. bye.
Assalamualaikum.

Friday, February 24, 2012

Hikmah

Assalamualaikum,

Pehh dah sangat2 lama aku x sentuh blog ni, last post tah bulan berapa, aku tak cek pulak.
Kalau la blog ni boleh ada habuk, memang dah langsung x nampak sebab menggunung dah habuk2 tu kot.haha

Ermm, so ape motif post ni?
Tah, maybe just untuk share apa yang aku rasa je la kot, for this few days.

Result exam dah keluar, dan memang aku xtau apa nak cakap, maybe ada hikmah kot, aku ni xde la pandai mana, memang sebelum ni dapat score tinggi pon sebab rezeki Allah bagi, sebab nasib baik, dan sebab ade kawan2 yg byk menolong.
Tapi kali ni, mungkin Allah nak uji aku, nak uji iman dan kesabaran aku, aku expect dapat 1st class untuk sem ni, tapi apakan daya, aku short 0.3, maksudnya, aku dapat 69.7 average, untuk dapat first class, kene dapat 70.

At first bila tengok, aku memang xtau apa nak cakap, aku amek kertas dan salin je.
Aku buat2 x pikir pasal tu for a while, dan fokus pada research on project, smpai la ke petang, dalam 5.30ptg.
Tapi malam tu aku fikir2 balik, aku check balik aku punya persediaan untuk last exam dan compare dengan usaha orang lain, I have to say that I have to be really grateful dengan apa yang aku ada ni.

Kenapa aku cakap macam tu?
sebabnya korang tgk sini, http://battlelog.battlefield.com/bf3/soldier/hidz7/stats/335468382/
300hours and 40 minutes playtime!!
ya Allah banyak sungguh masa aku habis dengan game! (tapi xleh nafi yang aku agak terer main game ni.haha)

jadi bila aku compare usaha aku dengan orang lain, especially bila dah dekat dengan exam, yeap aku still main game walaupon exam lagi dalam 3 hari, jangka masa yang boleh dikatakan sume member2 aku dah pulun study habis habisan.

jadi what's the point aku tulis panjang lebar ni?
oklah, maybe takde sapa2 sangat pon nak baca blog aku yang tak femes ni, tapi at least aku belajar something dari apa yang berlaku ni.

1. Belajar bersyukur with everything that we have, yeap, even kita tak dapat apa yang kita nak, maybe ada hikmah di sebaliknya, maybe Allah nak kita ambil pengajaran dari itu, or maybe something better is waiting for us.
2. You got what you deserve. You got what you pay for. yeap dalam kes ni, maybe usaha aku yang sangat last minute, dan tak banyak compare dengan orang lain, x deserve untuk dapat 1st class, dan aku rasa, dapat 69.7 ni pon Allah dah bagi lebih pada aku, patutnya aku rasa aku dapat lagi sikit sebab usaha yang tak seberapa.

Jadi, even it took one day and one night for me to get this realization, I have to say
ALHAMDULILLAH

Monday, April 4, 2011

Muhasabah sket.

Assalamualaikum,
Segala puji bg Allah Tuhan Sekalian Alam, Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.

Syukur, pada hari ni, diberi lagi peluang untuk bernafas di bumi Allah ini.
Sebenarnye, aku takde idea ape sangat pun untuk tulis entry kali ni, cumanya aku rasa nak tulis something je. Entah ler, aku rasa kebelakangan ni aku asyik leka dengan kehidupan duniawi, sehinggakan aku jadi slalu lupa akan tanggungjawab sebenar aku, iaitu untuk beribadat kepada Allah.

Jadi, post kali tidak laen tak bukan untuk menyedarkan diri aku sendiri, dan muhasabah balik diri aku. Astargfirullah.
Semoga aku diberi petunjuk oleh Allah S.W.T.

Ya Allah, kau ampunkanlah dosa2 aku, dosa2 ibu bapaku, dosa2 adik-beradikku, dosa2 rakan-rakanku, dosa2 saudara-maraku, dan dosa2 guru-guruku ya Allah.
Panjangkanlah umur kami semoga dapat dimanfaatkan untuk mendekatkan diri kepada Mu, Ya-Allah.
Amin ya Allah.

Oklah dlu. sebagai penutup, ade satu nasyid best tuk dishare.
Lagu ni adik aku bagi aku, so terima kasih kepada beliau, semoga dapat biasiswa best2. amin.
Stakat tu je.
Assalamualaikum.

Saturday, February 26, 2011

movies!

Assalamualaikum,

okay this is going to be a short entry.
bile fikir balik it's been a while, well actually it's been a long time since my last post about movie.
so here we go, got two movies to share with you guys. (pergh bajet cam ramai orang bace blog aku, padahal brape org sgt la bace, ok2 aku sedar. haha)

1. Faster.


Movie ni aku layan semalam. Boleh tahan gak la, pelakon die the rock@dwayne johnson. klu korang minat action2 dan tak kisah jalan cite best ke tak, then this movie is worth watching.
jalan cite die memang simple, revenge je. cari org dalam list, then kill, kill, kill, die, die, die. senang!

Ade la sikit die twist jalan cite bagi kompleks, tapi still, predictable and simple.
macam aku cakap tadi, action dalam cite ni agak ok la, boleh buat korang kagum and wondering boleh ke buat camtu in real life. so maknanya ok gak la kan?haha

2. Morning glory.
Ni pulak cerita comedy, drama and romance (bukan ikot pale aku, tapi imdb, haha). Pelakon utama die Rachel McAdams, cun, aku minat die ni and the reason why aku tgk movie ni, muahahaha.

Mengisahkan sorang pompuan, Becky Fuller(Rachel McAdams) yang memang hardworking, dan mempunyai misi untuk menaikkan balik rating morning show program kat tv yang hidup segan, mati tak mahu. Dengan pelbagai gelagat cast2 and crew2 yang cam hampeh, agak menarik gak la the way she handled all the problems. Nak tau camne? kene la tengok!hahaha

Rating.
Ok rating ni aku bagi precise sket, up to 4 significant figures. hahaha

Faster(7.222 out of 10)
"aku tunggu punya la lame, mane kicap cap kipas udang aku order aritu?"

Cons: Jalan cite yang simple sgt.

Pros: Action agak best.

Morning Glory(7.333 out of 10)
"tepi2, aku dah lambat ni!"

Cons: Kadang2 byk sgt dialog, bleh rase bosan gak la.

Pros:Inspiring storyline, boleh tahan lawak, awek cun. haha

Conclusion, aku rase both movies are great klu nak tengok. pastikan korang siapkan assignment dlu, nanti tak pasal2 jatuh carry mark. hahaha dan lagi satu klu korang dah tgk movie ni dan rase review aku ni tak bagus, sorry ler aku ckp ape yg aku fikir pasal movie ni je. haha

ok la dah tak jadi short entry dah ni haha, assalamualaikum.

Sunday, February 20, 2011

pemergianmu- Inteam

Assalamualaikum,

apa khabar?semoga sentiasa sihat, dan sentiasa di bawah rahmat dan perlindunganNya insyaAllah.
klu saket kena la sabar ye tak?ujian dari Allah swt, insyaAllah ade ganjaran dan hikmah yang tidak kita ketahui di sebaliknya. aku bukan warok atau alim mana pon tapi at least klu tulis camni, aku memberi peringatan pada diri aku jugak. semoga sentiasa dapat petunjuk dariNya amin.

pada post kali ni aku cuma nak share satu lagu, agak lama dah lagu ni, tapi tah la aku pulak yang baru tau, nasyid ni menceritakan Rasullullah ketika saat baginda hampir wafat.

subhanallah walaupun aku tak pernah dgr lagu ni, first time je dgr terus menusuk kalbu aku,
dgr sorang2 perghh boleh nangis, lagi sekali bukan nak cakap aku baek, takot nnti orang cakap "peh dgr nasyid pon boleh nangis?"hahaha..tak2 bukan sbb tu, cume nak cakap lagu ni serius sedih dan syahdu, tu pon klu korang btol2 hayati la.

tak payah tulis panjang2, scroll sket, tekan play, klu internet slow, biar die buffering abes dlu baru feel, klu intenet maen 'cak cak', pastu korang dgr pon sekejap ter'pause', kompem ah tak feel..haha (budak2 oversea kompem takde masalah buffering kot, syukur alhamdulillah la dapat nikmat intenet laju ye tak?haha)



so amacam?ok kan?
kompem best gak la, aku ni tak layan sgt pon sblum ni In-Team, tapi kali ni terrrlayan lak.haha

kesimpulannya, same2 la kita mendoakan supaya kita mendapat syafaat Rasulullah, selalu la gak selawat, pedas gak ni sebab aku sendri banyak kali lalai, sehari berape je selawat, adoi sedih2..

ok la dlu, assalamualaikum. chow chin cau..

Saturday, February 5, 2011

Alhamdulillah

Assalamualaikum,

seperti biasa sebelum menulis panjang lebar, marilah sama2 berdoa agar kita sentiasa berada dalam lindungan dan rahmatNya insyaAllah. amin.

ok kenape tajuk alhamdulillah?
jgn salah paham aku bukan nye nak post lagu Too Phat feat Dian Sastrowardoyo, (betol ke dorang nyanyi lagu tu, tak igt la plak) , tapi tajuk tu tibe2 muncul dalam otak aku tanpa segan silu.

sebab utama nye aku rase ialah bnyak bnde boleh dikatekan dah settle untuk sem 1 ni.
ape yg dah settle?

1. Of koz la exam semester autumn 2010 dah settle, tggu result je skg harap2 la result ok..amin.
2. Trip pusing2 uk secara kecil kecilan aka 'Jaulah' pon telah selesai.
3. Alhamdulillah sebab sekarang dapat rehat. haha

klu bleh aku nak gak share semua bnde yg aku experience mase jalan2 selama lebih kurang seminggu tu..tapi apakan daya jari jemari aku merayu agar diorang tak dipaksa taip panjang2..knon2 nak rehat cukup2 nak prepare untuk next sem, jari jari aku cakap diorang nak pulun abes abesan.

bgus kan jari aku?hahaha. ok gak tu tapi harap2 jgn jd pulun pulut atau pulun beras abes abesan suda..tu tolong besarkan perut ade la. bak kata peribahasa,

"kerana pulut santan binasa, kerana mulut abis licin pulut, haihh. haha"

berdasarkan trip aritu, ape yg boleh aku simpulkan adalah..'subhanallah,alam ciptaan Allah mmg indah..sgt2 lawa dan perghh smpai aku tak tau nak gune words ape dah'..

actually aku ngan member2 tak la pergi jauh mana, tmpat yg kteorang pegi ialah Manchester, Liverpool, Cardiff, Swansea, Bath, dan Portsmouth. insyaAllah next time klu ade rezeki bleh try luar negara plak kan?hahaha

tmpat yg lawa bg aku ialah swansea dan portsmouth.
kenape?
sbb nye kt cni aku dapat tgk lautan yg terbentang luas,
entah ler maybe aku suke laut?
maybe aku suke air?
mungkin tp yg pelik nye aku tak pndai lak berenang...hadoii =.=

ape yg bestnye apabila tengok laut ni diri kita jadi amat tenang, entah tak tau ape sbb tapi klu berdasarkan ape yg kite blaja dlu2..ade few things yg apabila kite tgk je, kite dapat pahala..
ape bnde tu?
sila scroll sket ke bwh.

1. Memandang wajah ibu bapa (bukan tgk muke awek atau pakwe, klu ade gak tolong bgtau aku. haha)

gmbar parents aku, rindu sgt kt dorang

2. Memandang wajah orang alim.

gmbar menteri besar kelantan, ok tolong jgn kaitkan ngan politik lak. pandang die sbgai tokoh agama orite?

3. Memandang Al-Quran. menarik kn?tgk je dah dapat pahala, apatah lagi klu bace, apatah lg klu paham?(sedih gile sbb aku pon x paham)

jom rajin rajinkan diri kita bace Al-Quran.

4. Melihat Kaabah.
insyaAllah klu ade rezki nak pegi sni gak, bawak bini skali..ops berangan lak. tp jodoh tu urusan Allah ye tak?persiapkan diri kita dgn agama tu yg penting..perghh ayat nk best je hahaha..

5. Melihat laut, maybe ni la sbb nye everytime kite tgk laut, kite jadi tenang, sbb dgn tgk laut kita dapat membayangkan betapa besarNya kuasa Allah, dan betape lemahnye kite.

gmbar laut diambil dari Spinnaker Tower.

hmm, tu je kot tuk kali ni, dah tak tau nak tulis ape dah. info2 kt atas ni aku refer kt blog ni. bleh la korang lepak kt situ klu nak tgk2..

dlu aku penah ckp nk bg update pasal sandy bridge processor from intel, maaf byk2 sbb tak sempat, tapi yg update paling penting pasal bnde ni, dorang dah recall balik sume processor intel sandy bridge sbb ade design flaw yg dapat rosak kan all devices connected to SATA. Intel ckp by februari dorang akan release version yg dah di fix. untuk lagi detail, maybe post2 yg seterusnya dan xtau bile nk tulis aku akn ckp..hahaha

ok dlu. wassalam.

Saturday, January 22, 2011

La illaha illAllah with subtitle by Mishary Rashid Al Afasi

Assalamualaikum..
hari ini aku rasa tergerak hati nak share satu lagu ni..
dinyanyikan oleh Mishary Rashid Al-Afasi

bawah ni video klip die,
sungguh syahdu lagu ni, aku post bukan bertujuan nak tunjuk aku baik,
cume kalau dengan video ni dapat menjadikan kita mengingati Allah,
apa salah nya aku share aku rase..
tapi kalau lah terdetik niat nk tunjuk baik tu, mmg aku pohon ampun dari Allah,
sbb nye aku manusia biasa dan aku tau iman aku x sekuat mana..
so, sama2 lah kita berdoa supaya sentiasa mantap iman kita, insyaAllah.


haa dah dgr?
best kan?serius best..lirik die pon best..

semoga kita sama2 berusaha untuk mengejar cinta Ilahi, cinta yang agung,
insaf gak aku, betapa aku terlalu mengejar cinta manusia dan dunia sehingga alpa,

perghhh kan ayat?tapi ni siyes cakap...bukan main2 nih..
harap2 hati aku x tenggelam dalam cinta 'pakwe makwe' ni sehinggalah tiba nye waktu yang sesuai..insyaAllah
hahah

setakat tu je..sebenar nye video ni aku dah post kt facebook pon..
tapi still nk post kt blog. haha

exam ade lagi 3 paper, bagi aku the hardest of all exams pada sem nih..
doakan aku dan rakan-rakan..semoga kami berjaya lulus cemerlang insyaAllah.

assalamualaikum.

Monday, January 17, 2011

Last post before exam

Assalamualaikum,

ape kabar sume?arap2 sume sihat dan same2 sentiasa berada dalam redha dan rahmatNya insyaAllah...amin

okeh tibe2 lak malam ni aku rase nak post something lak kt blog aku before exam.
sebenarnye ari ni pkol 12 malam aku dah ngantuk dah..tapi sebab semangat study masih kuat, (knon nye)..aku pon belasah la nescafe segelas..

Alhamdulillah, berkesan gak la, daripada tadi aku memang dah ting tong nmpak bintang bulan sume, jadi agak ok sket bleh stay up smpai kul 3pagi..fuhh..hahaha

actually bnde yg menyebabkan aku tertarik nk post kali ni pon sbb aku jumpe satu lagu yg
agak nice, cam biase aku rembat video dari youtube gak..

nak tgk?scroll bawah sket pastu tekan play..haha




lirik die mmg menyentuh perasaan atau touching la klu kite btol2 feel.

orite, sempena ni jugak aku nk ucapkan 'good luck' pada geng-geng FET yg akan exam dalam mase terdekat ni, tak kire la kt cardiff ke sheffield ke belfast ke..ke geng dah abes exam ke,hahaha...

be strong sume, aku tau ramai gak neves sbb ni 1st time exam final kt tempat orang, dan aku tau pon sbb aku pon rase ape yg korang rase..just remember that we are not alone, because He's always there for us...perghh ayat motivasi la knon nih padahal aku study pon complete lagi..haha

aku doakan yg terbaik untuk kite sume..insyaAllah

ok, before aku tido aku nk copy and paste doa yg mak aku ajar sejak aku sekolah rendah dan aku slalu amal sampai skg...


bace lah doa ni, insyaAllah akan dipermudahkan segala urusan kite...
tak rugi pon bace doa, bahkan Allah suka akan orang yang selalu berdoa padaNya..

oklah setakat ni dlu tak nak tlis panjang2 aku dah ngantok gile...kesan caffeine da abes kot..haha

assalamualaikum.

Thursday, January 6, 2011

Satu Cinta

Assalamualaikum.

apa khabar?semoga sihat jasmani dan rohani. dan sentiasa berada dalam redha dan rahmatNya insyaAllah.

dah agak lama aku tak post video nasyid or something yang boleh buat kita fikir sejenak ape tujuan hidup kite yang sebenar kt dunia ni.

orite bukan nak cakap aku alim ke ape..tapi iman manusia ni selalu bertambah dan berkurang, jd peringatan tu penting supaya tidak lalai. (credit kepada bro Iqbal yg slalu pesan bnda ni dalam usrah..xtau la die bace x blog aku ni.hahaha)

okeh kali nak post pasal satu lagu. tajuk nye Satu Cinta oleh Star Five.
sbb ape aku tertarik nak post?
hah..of coz la sbb lagu ni emphasize tentang cinta kite kepada yg Maha Esa, Allah swt..
tanpe kita sedar kite lebih mngejar cinta manusia dari cinta Allah btol x?oh ok2, maybe bukan kite la..aku la..hahaha

ok xyah cakap banyak bawah ni video die...



credit kepada sape yg buat video nih..aku rembat kt youtube tapi die dah bagi izin sape2 nk share..so aku rase xde kes plagiarism kot..hahah

credit gak kepada kawan yg kenalkn lagu ni kt aku, Alhamdulillah syukur ade orang cam die as a friend skg nih..lagu yg die rekemen sume best..terbaek la.

same2 mengejar cinta Ilahi..(sekadar gambar hiasan..hahah)

orait setakat ni dlu tuk kali ni..nak study final exam da dekat kot..
assalamualaikum.

Thursday, December 23, 2010

its an entry, without a proper title again.

assalamualaikum..

ape kabar?semoga selalu sihat sejahtera dan sentiasa dicucuri rahmatNya amin insyaAllah..

bercakap pasal kesihatan ni,macam mana nak taw kita sihat ke tak senang je, cube berdiri tegak, dan pandang bwah, klu tak nampak kaki sendri sbb dihalang oleh perut yang maju setapak ke hadapan, itu tanda nye anda SIHAT!hahaha

orait, tonight feels terribly empty, aku tak taw la, mungkin tak kuat mana iman aku ni, untuk sentiasa beribadat untuk mengisi masa terluang cuti winter selama more or less sebulan. tapi from day to day we have to make ourselves better than yesterday right?if not by much, maybe just a little. tak nampak oleh orang laen, tapi insyaAllah Dia lebih mengetahui..

so far cuti dah stat hampir seminggu, dan selama seminggu tu aku belum pasti lagi benda berfaedah yang aku dah buat.

ape ye selain maen game, tengok movie, makan, minum, tido dan maen internet?well, it sounds like im a nerd kn?haha...ceh, maybe a little, but not much.

tempat aku hilangkan rase bosan..penuh semak dengan wayar..haha


mungkin paling bermakna gunting rambut. haha..kenape bermakna pon aku tak taw, maybe this is the first im having a haircut kt cni, which is quite awkward to be honest. iyelah, kt malaysia aku gunting rambut kt kedai biase je, tukang gunting pon siam..ni dah la orang puteh, pompuan lak tukang gunting, orite dont get me wrong, i didnt choose, tapi terpaksa sbb yg lelaki tu tgh rehat kot tah la.haha, but that's not the main part that makes it feels a bit interesting for me. yg paling menarik of koz le pasal harge die..

ngan selamba aku tanye: how much?
ngan lagi selamba die jawab: errmmm(tgk kiri kanan jap..tah nape, x confident ke nk bg harge?)..8 pounds.
aku: (=.=) 40ringgit?hah?

haha...yeah maybe orang akan cakap, jangan convert, but adoi la.poket dah kering, nseb baek aku amek duit sket sblum tu, klu tak..entah ler.


sekadar gambar hiasan, x mungkin rambut aku sepanjang tu.hahaha


ok berbalik pasal winter nih.. aku perhatikan ramai kawan2 aku dah stat travel, peh best gile tgk dorang dah stat travel..
aku?
deng bru cadang nak g london, tibe2 sume tiket dah mahal, adoi silly me...ni la sbb takde perancangan, actually memang berhajat nak pergi, tapi aku harapkan orang laen tuk cadangkan je and plan sume, tgk2 sume saling berharap..last2 harapan hancur.hahaha

thinking about it again, yeah it really feels lonely when winter comes, and when you're alone in ur room..orite u can play games for 4 to 5 hours, but that's it..it's a temporary joy.as soon as your gaming session ended, the terribly lonely feeling will come again, well at least for me.
mungkin sbb masa malam yg sgt panjang?well, it starts to dark at 3pm, and the sun will rise 8.15am tomorrow morning, dan sunlight tak kuat mane pon..matahari nk kuar pon malu-malu kucing..

tahla, mungkin aku homesick? mungkin jgk..to be honest this is the longest time i've been away from family, mase duduk mrsm pc..pergh tiap minggu balik..dekat kopu?lebih kurang jgk..tak sebulan skali, sebulan 2 kali aku balik...hahah.
maybe ade hikmah di sebalik sume nih, mungkin ni la masenye aku nak dekatkan diri pada sang Pencipta..insyaAllah same2 usaha memantapkan keimanan..aku slalu gak igtkan diri aku, when there's is no one beside you to help you to stay strong, always have faith and believe that Allah is always with us, listening to our prayers and He knows everything that we hide in our heart.

tgh bosan sorang2 tibe aku jumpe gmbar nih..haha. sume bergelimpangan kt surau..gile best time ni..skg ni bru aku rase..dlu kutuk2 unikl..hahaha

oklah setakat tu je dlu. this post is nothing but just to express all the things that i feel right now.
pergh ni la entry aku yg paling emo..haha
tapi emo sket2 je..hrmm next time mungkin aku nk stat blik update pasal sandy bridge processor from intel, next year dorang akan launch. and there's few thing i would like to share pasal proc baru nih..

setakat ni dlu( dah 2 kali tulis setakat, msuk ni 3..haha).
assalamualaikum.

Thursday, December 2, 2010

Reboot!

Assalamualaikumm....

ape khabar sume?harap-harap nye sehat ler, sbgai pendahuluan marilah same2 kite berdoa agar sentiasa berada dalam redhaNya, amin..

wokeh, after two months, ari ni aku rase cam nk tulis something, tapi aku xtaw ape bnde yg menarik yg nak ditulis. Actually just nk rehat kejap selepas study untuk exam mggu depan, baru abes 3 bab, ade lagi ber bab-bab..haihh...

so apasal reboot tajuk post nih?hmm..klu aku tnye diri aku sndri pon, aku xde jawapan tepat..haha
tibe2 rase tajuk tu cambest tuk ditulis kali..reboot ni cam restart ye tak?
so basically pagi ni aku bru reboot laptop, and the same time nk reboot semangat tuk study..pergh bleh ke?haha

orite, lately snow mmg heavy gile...dah 2 hari uni bg cuti sbb snow tebal sgt..dan semalam kteorang grab the chance tuk enjoy snow tebal, before this maen snow nipis2 je..haha



hah....tu lah antara gambar2 maen snow smalam..best2 tp sejuk ah,maybe klu orang yg da kebal sejuk biase ah bg dorang, tapi aku x, smalam sbb snow masuk dalam kasut..hadoii saket gak ah, tp xpe tu bukti cold receptor aku masih berfungsi..ahaha

hmmm ape lg?

tah ah..aku pon xtaw n aku pon xtaw ape kaitan cite maen snow ngan tajuk reboot ngan semangat nk study..haha

pointless ah post kali ni..klu ade org bace, terima kaseh n padan muke sbb korang abes mase bce bnde xde faedah ni hahaha..tapi aku mintak maaf skg ni gak ah...sorry..haha

orite le..nk out dlu..salam




Thursday, September 30, 2010

new place, new beginning, new challenge

Assalamualaikum,

ini merupakan kali pertama aku menulis entry baru semenjak menjejakkan kaki di United Kingdom. Alhamdulillah, rezeki yg diberi Allah tidak terkira banyaknya, aku harap selama mana aku di sini dapat menjadikan aku insan yg lebih dekat pada Allah, insyaAllah.

hoho, baek kan intro aku?tapi honestly, bila aku kt cni, aku rase lebih appreciate agama dan tanah air aku. entah la nape, tapi maybe sbb suasana yg berbeze.

Kt cni, x slalu kite dgr azan macam kt malaysia,(at least dlam bilik aku ni..x dgr pon), masjid pon jauh, nak sampai situ mmg dah macam exercise gile2, tp x berpeluh pon..dugaan btol nk pegi masjid kt cni, stakat ni, hanya solat jumaat je la aku mmpu pegi.

maybe bnde2 camni menyebabkan aku rindu sket suasana Islamic yg ade kt malaysia, especially kt kelantan, negeri kelahiran aku. hoho(walaupon aku ni bukan la warok atau alim pon..haha)

orite, sebena nye, on the way smpai cni, aku dah agak nervous dah..sbbnye ni 1st time aku pegi luar negara, dan aku xleh nk predict how it's going to be like..how to interact with the locals, and banyak lg. sampai2 kt cni, aku agak culture shock ah, byk gile omputeh!! ye la kan negara diorang, konpem diorang ramai. aku ngan member2 ni pendatang je kt cni, tp ade visa la..haha

at first aku rse macam totally awkward sbb x biase ngan surrounding, alhamdulillah skg ni agak ok..cume nk biasekan diri ngan study style yg bru, dan paling aku takut, subjek thermodynamics and heat transfer..subjek ni dah susah, tambah lg lecturer macam strict...bimbang gak aku..haha
tp harap2 study sume ok..target 1st class ah, haha

orite la..stakat ni dlu la. sblum tu aku nk share cket la gambar mse awal2 sampai cni..


haa, ni aku ngan ahmad afiq a.k.a bib..ni kt heathrow airport london


pon kt airport..ngan ustaz syamsul, sumber rujukan agama skg ni..haha

saifuddin salleh ngan ranziman a.k.a ranzo



antara kete lawa 1st yg aku jumpe..tp lepas jalan2 kt london, bru aku taw bentley ferrari sume cam biase je kt cni..


mse 1st time sampai kt manchester from london heathrow..mase ni mmg terkejut gile sbb bru 1st time rase sejuk tanpe aircond..haha


tu je dlu wat mse skg..gmbar byk gak aku da letak kt fb..i hope its going to be snowing a lot this winter, leh tangkap gambar byk2, walaupon sejuk itu agak seksa..haha

oritelah...assalamualaikum

Monday, August 16, 2010

Update on Intel Sandy Bridge processor

Assalamualaikum...

orite..actually aku terbace bnde ni dalam mggu lepas, atau 2, 3 ari lepas x igt tp xkesah la. yg penting ni update untuk processor baru intel codenamed sandy bridge.

fyi, the new intel sandy bridge will feature core i3, core i5, and core i7 branding. I dont really know why they dont introduce new name for this batch of processor, probably the i series is still quite new, plus the technology is quite the same, cume yg pasti average nye this new batch would probably be 15-20% faster. For those yg x concern pasal sandy bridge ni mgkin x prasan pon intel da kuar processor bru sbb naming scheme yg agak confusing.

so, how to recognize sandy bridge?
ok...stended i series features 3 integers of naming scheme...for example,core i7 720, core i5 540, dan sewaktu denganye. untuk sandy bridge, dorang tambah '2' kt depan, so sandy bridge ade 4 nombor for every model. contoh: core i7 2600

for desktop variants, procs ni akan dikategorikan seperti berikut:
core i3 : hyperthreaded dual cores with TDP ranging from 35W to 65W.
core i5 : most probably will feature 4 cores on most of its model, rumours said there is no HTT for this particular series
core i7 : featuring 4 cores with HTT, most powerful of all i series variants.




there is also updates on the mobile parts, but not much, the slowest dual core i5 for mobile is 2.5ghz turboboost to 3.2ghz, pretty impressive if it is true, since they claim that is the speed for the slowest dual core.

yg penting, this will be the first 32 nm technology for quad cores mobile version. Dgr2 dkt notebookreview forum, taun depan kot sandy bridge ni akan digunakan secara meluas. haish, makin outdated la hardware2 aku..adoi

ok la stakat ni je..salam

credit to: www.fudzilla.com

Saturday, August 14, 2010

Maher Zain - Open Your Eyes [To All Photographer Open Your 'Lens'] - ماه...

Assalamualaikum,

ape kabar sume?cmne puase?mmg susah puasa ni....stakat nk tahan lapar n dahaga bleh lg..tp nk dpt markah penuh tu susah..dugaan ade di mana2..intenet, tv, shopping mall, you name it..tp camtu la, same2 kite doa smoga segala ibadat kite ditrima...bunyi cam alim lak..haha..tp camtu la, at least bleh berdakwah kt dri aku sndri..hoho

ape2 pon..bersyukur btol aku visa aku dah di appprove..stelah ade prob psl surname aritu, aku bkn maen risau lg, setelah bpe kli call n email pihak university dan uk border agency, alhamdulillah segalanye beres..syukur

kli ni seblum berbuka aku nk sajikan korang ngan video clip dri lgu maher zain-open ur eyes...pergh tacing lgu ni...try ah dgr, especially psl ucapan muallaf kt dalam video..aku xnak ckp lebih2..korang tgk ah sndri, actually aku taw lgu ni pon dri adik aku..haha..bgus btol adik aku ni..




so camtu la..kirenye ni santapan rohani la..wakaka

orite..stakat ni dlu...salam

credit to http://aljanggut.blogspot.com/

Thursday, August 12, 2010

Selamat Berpuasa!!

Assalamualaikum,

it's been a very long time since my last post, da lame gile, tah la..rase cam xde mood nk tulis entry baru n semestinye xde idea...

sempena datang bulan Ramadhan Al-mubarak ni aku nk la tulis sket2 kt blog aku yg dah nyawa2 ikan ni, klu ade yg bace..terima kasih bebanyak..harap2 la ramadhan kali ni dpt dipenuhi dengan aktiviti2 yg bermakna dan dapat mendekatkan diri kite ni dgn Allah s.w.t...insyaAllah

ok...kali ni aku share sket pasal 1 movie yg aku tgk, agak best jgk, tajuknye Repomen


crite ni mengisahkan pasal Remy, dilakonkan oleh Jude Law, yg bekerja di syarikat yg membekalkan organ2 gantian kepada orang2 yg saket (ye la..x saket watpe tukar organ)..

tp problem kepada org2 yg saket ni..organ2 yg nk dibeli bukan nye murah macam chokie-chokie(btol ke aku eja?lantak la..haha) ,tp beratus-ratus ribu..
nak xnak dorang kene la bayar secara ansuran..tp ye la dah barang mahal, nk bayar bulan2 pon konpem mahal ye x?so byk la orang yg x mampu byr...

dari situ dtg la peranan watak utama, Jude Law,, untuk ambek balik organ2 yg x dibayar ...max 3 bulan klu x bayar nahas..haha

so bermula la plot2 yg agak menarik...aku rekemen kt korang untuk tgk cite ni..tapi citer ni gory sket. byk darah n kadang2 macam x logik, x kesah la movie je pon, layan je ..haha


setakat tu dlu kali..selamat berpuasa..tapi yg paling aku runsing sket skg ni pasal visa..arap2 la sume ok je dan lulus trus..amin~

ok la..salam

Wednesday, July 14, 2010

Intel accelerated its Sandy Bridge production

Assalamualaikum..

harap korang sumer sihat ari ni, esok , dan seterusnya insyaAllah..

wokeh arini aku nk share pasal satu berite hot pasal intel..of course it's about the Sandy Bridge!!
ok..for those who didnt know much about this, Sandy Bridge is a codename given to the latest and soon to be launced(how soon i dont know) Intel processor.


Sandy Bridge will be the successor for the Nehalem microarchitecture(Nehalem refers to the Core i7, i5, and i3 processors) which is expected to be much more powerful and more power efficient at the same time.

The Sandy Bridge will be based on 32nm technology when it first roll out on the market and will be enhance to 22nm technology eventually!!imagine how powerful and power saving this little baby will be..haha)

Intel accelerated the production of the Sandy Bridge processor due to fact that it gets a very good response from the users of the early samples. It is known that they have increase their expenditure from 4.8billion$ to 5.2billion$. The default number of cores for this processor is 4!!and more cores will be introduced after that..probably will be 6 and 8 cores!!

Intel also said that the products with this kind of processor inside them will be available a few months after the chips ship. This kind of chip will be available for mobile as well...so those who are looking for a laptop or laptops(byk tu..plural..haha) should wait, if u are not so desperate in using one for now...seriously i dont mind to wait because my current system is quite ok kot,,haha..

so thats it la for now...post kali ni saje2 nk test english, lame da x tulis essay..haha..
ok la sumer..salam

credit to:http://www.notebookreview.com/, http://www.pcworld.com/

Tuesday, July 6, 2010

New World Record for Bugatti

Assalamualaikum,

wah..lame sungguh aku menaip kt blog aku ni..haha
sbb malas dan xde idea...aku xnak la tulis ngarut2 sgt..x mengandungi fakta atau ilmu langsung xbest lak kan..haha..wlapon ade je post aku yang x bermanfaat..

wokeh,,kali ni aku nk citer pasal Bugatti Veyron 16.4 Super Sport..



which is the holder of the world's fastest road going car!

mgkin dlu kite penah dgr Bugatti Veyron pnah memegang rekod ni kan?tp dlu enjin nye x sepower macam skg..

dlu engine die 1001hp dan bleh pecut up to 400km/h(which is tested and verified by James May in Top Gear)..tp oleh kerana sikap tamak n jd lg laju..diorang g blasah tambah sampai 1200hp!!
churning out a massive 1500Nm of torque..

guess what?the top speed now is 425km/h(aik..igt kan byk naik..haha..mgkin diorang xpecut kaw2 lg kot..haha)

of course to support the new engine, the chassis has redesigned. These includes stronger stabiliser and the new absorber, there are other improvements but I guess u should check it out by urself..



diorang jugak dah bg sket kosmetic changes for this new Super Sport baby..of course to make she looks sexier and sportier, just like the engine..haha..
ekzos nye dah diposition kan kt tengah2...and it now featuring revised double diffusers..ade byk lg..kt bwh aku bg link..korang leh bace la klu korang free...

ok la dlu..setakat tu je..oh ye, klu ade dak2 fet yg bace, klu ade pape news pasal program fet tolong inform gak kt aku..takot aku terlepas update psl program kite lak..haha

credit to paultan.org

Tuesday, June 15, 2010

24 jam azan berkumandang

Assalamualaikum..

tadi mse tgh surf youtube, tibe2 lak aku rase nk search psl azan ni..
sbb aritu aku penah tgk 1 video tu..die tunjuk psl azan yg saling bersahutan..
bile tgk video ni...aku rse bgs gak la klu share ngan orang...bukan aku nk ckp aku baik,
aku bkn alim sangat pon, tp klu tgk bnde2 camni, at least kite dpt sedar betapa
keciknye dan betapa lemahnye kite..dan betapa mulia dan agungnye Allah swt..

ok lah...post ni aku xnak ckp byk..sme2 la kite fikir n renungkan ye..
jgn termenung bnde2 mengarut sudah..haha





haa..kagum x?ape2 pon...trimas la pade spe yg bt video ni..aku xtaw sape..sbb aku rembat kt youtube je..

wokeh la..salam

Hallooo!!!

Assalamualaikum...

fuhh memang lame giler aku tak tulis post bru...entah la ade tak orang datang melawat blog aku ni...berdasarkan ape yg ditulis oleh feedjit live traffic feed(hoho name penuh aku sebut)..
ade la sorang due yg kesian kt blog aku ni yg sanggup datang melawat...sedih beno bunyi nye..hahaha

ok..klau lah korang tertanye-tnye nape la tajuk entri kli ni 'Hallooo!!", haa...actually tajuk kat atas tu xde kene mengene pon ngan ape yg aku nk tulis kali ni..hahaha

okeh, sini aku nk cite ape yg terbuku kt dalam hati aku ni...
ari ni borim2 sambil tggu match world cup malam ni..aku trase macam nk tulis lak something..wokeh..korang penah tak dgr cite 'cinta tikar sejadah'?



pergh..cite jiwang tu..klu yg dah tgk maybe ade yg ckp..'weh, da lame kot cite tu..bru tgk ke?outdated laa...'
haha..bia la outdated pon..da ari ni bru aku tergerak hati nk tgk..bukan ape..sebab heroin die tu cute..ngeh3..ape?x knal?meh aku tunjuk..


senyum plak die kt aku..jgn jeles..haha


haa..ni la die..name nye Rafidah Ibrahim..
klu yg laki tgk....maybe ckp..'wah, indahnye ciptaan Allah'..'wah, cute n lawa nye'..
klu yg pompuan lak maybe ckp...'eleh, makeup..aku pon leh nampak cantik'(sebenarnye diorang jeles..kan?kan?kan?hahaha)

dlu aku tak tgk pon cite 'cinta tikar sejadah' ni..tp pg tadi tengah tekan2 butang remote control astro tu...telah ditakdirkan aku tertengok channel astro oasis..dan telah tersurat jugak cite tu diulang tayang..haha..so, setelah tertarik menarik kau memang tembam(jangan terase..^^)..aku pon search la..ape lg..kate high-tech..haha..sbb malas nk tggu kt tv..penantian itu menyeksakan..haha

cari punye cari...jumpe la link direct donload...
syukur, excited sangat..aku download sumer..complete set..haha
bg aku la..cite ni agak best, disamping dihiburkan dengan lawak2 yg segar(yeke?haha)..korang leh jgk dapat sikit2 ilmu agama..leh jugak tambah pahala..sbb ade scene die bace Al-Quran..dgr pon dpt pahala kan?kan?kan?kan?haha

ape?x puas lg?nk gambar lg?okeh2,,ni die lg satu gambar..jgn tgk lame2 sgt..haha


klu camni la orang yg jual ikan kt kedai..hari2 aku pegi beli..haha


haa..cair la tu.spe sruh tgk..haha
anyway, muke die mmg cam Datuk Siti..tp bg aku la...die lg cute..haha..okeh cukup mengarot..gambar2 ni aku rembat kt fb die..tah la mmg die punye ke atau fan die yg tolong buat....tp da xleh add kot..friend die full..hahaha

oklah..panjang plak aku tulis kli ni..maybe sbb lame tak tulis post bru kot..haha
klu korang bce ni..komen la sket..psl cite tu ke..psl pompuan tu ke,,psl farid kamil xpayah la..haha
haa?nk link?nk download jgk?terlepas tgk kt tv?xpe2...sile tekan sini..aku ni caring n suke share,,,haha..credit goes to the blog for providing the links..

haha..aku pon pelik kenape aku hepy semacam je pagi2 bute nih..ok la ye..tata..salam~

Friday, June 4, 2010

anda suke download?

Assalamualaikum..

malam ni sambil nk tggu ngantuk aku nk update sket ah blog ni...da agak lme bersawang..haha..cuti2 ni tah la nape..semangat aku nk maen dota agak berkurang, tp semangat mendonload lak makin naik...tp semangat aku ni biasanya jd terbalik bila da stat klas..jd minat dota n malas nk donload, maybe sbb intenet yg x memberangsangkan kot..haha

tgh malam ni aku nk share sket ah bnde2 yg aku slalu gune tuk download time cuti ni..aku slalu gune ourdownloader.com..ni die website die..



website ni sebenarnye berbayar..aku beli tuk sebulan je..nk test..n agak puas hati la..sbb slalu dpt full speed je time download..ni contoh die..


dpt lebih kurang camtu..n tuk pengetahuan korang, kebanyakan user streamyx package 1Mbps akan dilimit atau dicapped pada 1.5Mbps, yg mana akan memberikan korang download speed lebih kurang 170-180kB/s..malangnya tidak aku..haha..speed aku dicapped btol2 pada tahap 1Mbps..jadi speed aku range die antara 90-130kB/s max..dah naseb..haha

ape yang best sgt pasal ourdownloader.com ni sbb korang leh generate premium links dr 10 file hosting site..cam MU, RS, NL, FF, HF dan macam2 lg..msti ade ckp, kn ade premium generator yg free?yep,,mmg ade..tp tu slalunye byk songeh sket...ade limit, ade timeout, n kne tggu files transload dlu...nk explain pon susah,,haha..korang leh dpt kn free trial tuk ourdownloader.com ni tuk test..aku pon sblum bli test dlu..takot2 x laju..lepas test bru amek..nk g kt website die tekan sini...

ataupon klu korang nk mencube nasib tuk dapatkan akaun premium free..bleh g kt sini...tp register dlu...pas register..selongkar sket kt bahagian akaun2 premium donload..kt situ biase dorang ade bg tuk gune..tp sblum msk situ korang kne ade 5 post dlu dlm forum tu x silap..alah senang je 5 post..taip 'haha', send da 1 post..^^..aku xnak terang satu2..korang try la explore sket..jgn malas..haha

antara website free premium link generator laen yg korang leh try..rapid8.com

rsplg


oklah...stakat tu untuk orang yg suke direct download..camne ngan orang giler torrent lak?untuk pengetahuan korang jgk...streamyx dah pon block penggunaan p2p ni..sbb penggunaan bandwidth yg sgt tggi..yg seeder yg korang dpt tu sumer seeder local..so cmne nk bypass?stakat ni klu nk dpt speed ok..try gune bitcomet mod...nk download tekan sini..seblum ni aku gune bitcomet modded version ni ok..penah dpt speed 190kB/s gune intenet jiran aku..haha..terbukti time tu bnde ni dpt bypass streamyx punye block..

tuk bitcomet mod tu korang leh refer website ni..credit goes to him/her...file kt rapidshare tu aku amek link dri die..

ok lah dlu..panjang sgt ni..da ngantuk da pon..selamat mencube pade yg bru nk try...yg da taw n expert tu dok diam2 sudah..hahaha..ok salam