Saturday, January 22, 2011

La illaha illAllah with subtitle by Mishary Rashid Al Afasi

Assalamualaikum..
hari ini aku rasa tergerak hati nak share satu lagu ni..
dinyanyikan oleh Mishary Rashid Al-Afasi

bawah ni video klip die,
sungguh syahdu lagu ni, aku post bukan bertujuan nak tunjuk aku baik,
cume kalau dengan video ni dapat menjadikan kita mengingati Allah,
apa salah nya aku share aku rase..
tapi kalau lah terdetik niat nk tunjuk baik tu, mmg aku pohon ampun dari Allah,
sbb nye aku manusia biasa dan aku tau iman aku x sekuat mana..
so, sama2 lah kita berdoa supaya sentiasa mantap iman kita, insyaAllah.


haa dah dgr?
best kan?serius best..lirik die pon best..

semoga kita sama2 berusaha untuk mengejar cinta Ilahi, cinta yang agung,
insaf gak aku, betapa aku terlalu mengejar cinta manusia dan dunia sehingga alpa,

perghhh kan ayat?tapi ni siyes cakap...bukan main2 nih..
harap2 hati aku x tenggelam dalam cinta 'pakwe makwe' ni sehinggalah tiba nye waktu yang sesuai..insyaAllah
hahah

setakat tu je..sebenar nye video ni aku dah post kt facebook pon..
tapi still nk post kt blog. haha

exam ade lagi 3 paper, bagi aku the hardest of all exams pada sem nih..
doakan aku dan rakan-rakan..semoga kami berjaya lulus cemerlang insyaAllah.

assalamualaikum.

Monday, January 17, 2011

Last post before exam

Assalamualaikum,

ape kabar sume?arap2 sume sihat dan same2 sentiasa berada dalam redha dan rahmatNya insyaAllah...amin

okeh tibe2 lak malam ni aku rase nak post something lak kt blog aku before exam.
sebenarnye ari ni pkol 12 malam aku dah ngantuk dah..tapi sebab semangat study masih kuat, (knon nye)..aku pon belasah la nescafe segelas..

Alhamdulillah, berkesan gak la, daripada tadi aku memang dah ting tong nmpak bintang bulan sume, jadi agak ok sket bleh stay up smpai kul 3pagi..fuhh..hahaha

actually bnde yg menyebabkan aku tertarik nk post kali ni pon sbb aku jumpe satu lagu yg
agak nice, cam biase aku rembat video dari youtube gak..

nak tgk?scroll bawah sket pastu tekan play..haha




lirik die mmg menyentuh perasaan atau touching la klu kite btol2 feel.

orite, sempena ni jugak aku nk ucapkan 'good luck' pada geng-geng FET yg akan exam dalam mase terdekat ni, tak kire la kt cardiff ke sheffield ke belfast ke..ke geng dah abes exam ke,hahaha...

be strong sume, aku tau ramai gak neves sbb ni 1st time exam final kt tempat orang, dan aku tau pon sbb aku pon rase ape yg korang rase..just remember that we are not alone, because He's always there for us...perghh ayat motivasi la knon nih padahal aku study pon complete lagi..haha

aku doakan yg terbaik untuk kite sume..insyaAllah

ok, before aku tido aku nk copy and paste doa yg mak aku ajar sejak aku sekolah rendah dan aku slalu amal sampai skg...


bace lah doa ni, insyaAllah akan dipermudahkan segala urusan kite...
tak rugi pon bace doa, bahkan Allah suka akan orang yang selalu berdoa padaNya..

oklah setakat ni dlu tak nak tlis panjang2 aku dah ngantok gile...kesan caffeine da abes kot..haha

assalamualaikum.

Thursday, January 6, 2011

Satu Cinta

Assalamualaikum.

apa khabar?semoga sihat jasmani dan rohani. dan sentiasa berada dalam redha dan rahmatNya insyaAllah.

dah agak lama aku tak post video nasyid or something yang boleh buat kita fikir sejenak ape tujuan hidup kite yang sebenar kt dunia ni.

orite bukan nak cakap aku alim ke ape..tapi iman manusia ni selalu bertambah dan berkurang, jd peringatan tu penting supaya tidak lalai. (credit kepada bro Iqbal yg slalu pesan bnda ni dalam usrah..xtau la die bace x blog aku ni.hahaha)

okeh kali nak post pasal satu lagu. tajuk nye Satu Cinta oleh Star Five.
sbb ape aku tertarik nak post?
hah..of coz la sbb lagu ni emphasize tentang cinta kite kepada yg Maha Esa, Allah swt..
tanpe kita sedar kite lebih mngejar cinta manusia dari cinta Allah btol x?oh ok2, maybe bukan kite la..aku la..hahaha

ok xyah cakap banyak bawah ni video die...



credit kepada sape yg buat video nih..aku rembat kt youtube tapi die dah bagi izin sape2 nk share..so aku rase xde kes plagiarism kot..hahah

credit gak kepada kawan yg kenalkn lagu ni kt aku, Alhamdulillah syukur ade orang cam die as a friend skg nih..lagu yg die rekemen sume best..terbaek la.

same2 mengejar cinta Ilahi..(sekadar gambar hiasan..hahah)

orait setakat ni dlu tuk kali ni..nak study final exam da dekat kot..
assalamualaikum.

Thursday, December 23, 2010

its an entry, without a proper title again.

assalamualaikum..

ape kabar?semoga selalu sihat sejahtera dan sentiasa dicucuri rahmatNya amin insyaAllah..

bercakap pasal kesihatan ni,macam mana nak taw kita sihat ke tak senang je, cube berdiri tegak, dan pandang bwah, klu tak nampak kaki sendri sbb dihalang oleh perut yang maju setapak ke hadapan, itu tanda nye anda SIHAT!hahaha

orait, tonight feels terribly empty, aku tak taw la, mungkin tak kuat mana iman aku ni, untuk sentiasa beribadat untuk mengisi masa terluang cuti winter selama more or less sebulan. tapi from day to day we have to make ourselves better than yesterday right?if not by much, maybe just a little. tak nampak oleh orang laen, tapi insyaAllah Dia lebih mengetahui..

so far cuti dah stat hampir seminggu, dan selama seminggu tu aku belum pasti lagi benda berfaedah yang aku dah buat.

ape ye selain maen game, tengok movie, makan, minum, tido dan maen internet?well, it sounds like im a nerd kn?haha...ceh, maybe a little, but not much.

tempat aku hilangkan rase bosan..penuh semak dengan wayar..haha


mungkin paling bermakna gunting rambut. haha..kenape bermakna pon aku tak taw, maybe this is the first im having a haircut kt cni, which is quite awkward to be honest. iyelah, kt malaysia aku gunting rambut kt kedai biase je, tukang gunting pon siam..ni dah la orang puteh, pompuan lak tukang gunting, orite dont get me wrong, i didnt choose, tapi terpaksa sbb yg lelaki tu tgh rehat kot tah la.haha, but that's not the main part that makes it feels a bit interesting for me. yg paling menarik of koz le pasal harge die..

ngan selamba aku tanye: how much?
ngan lagi selamba die jawab: errmmm(tgk kiri kanan jap..tah nape, x confident ke nk bg harge?)..8 pounds.
aku: (=.=) 40ringgit?hah?

haha...yeah maybe orang akan cakap, jangan convert, but adoi la.poket dah kering, nseb baek aku amek duit sket sblum tu, klu tak..entah ler.


sekadar gambar hiasan, x mungkin rambut aku sepanjang tu.hahaha


ok berbalik pasal winter nih.. aku perhatikan ramai kawan2 aku dah stat travel, peh best gile tgk dorang dah stat travel..
aku?
deng bru cadang nak g london, tibe2 sume tiket dah mahal, adoi silly me...ni la sbb takde perancangan, actually memang berhajat nak pergi, tapi aku harapkan orang laen tuk cadangkan je and plan sume, tgk2 sume saling berharap..last2 harapan hancur.hahaha

thinking about it again, yeah it really feels lonely when winter comes, and when you're alone in ur room..orite u can play games for 4 to 5 hours, but that's it..it's a temporary joy.as soon as your gaming session ended, the terribly lonely feeling will come again, well at least for me.
mungkin sbb masa malam yg sgt panjang?well, it starts to dark at 3pm, and the sun will rise 8.15am tomorrow morning, dan sunlight tak kuat mane pon..matahari nk kuar pon malu-malu kucing..

tahla, mungkin aku homesick? mungkin jgk..to be honest this is the longest time i've been away from family, mase duduk mrsm pc..pergh tiap minggu balik..dekat kopu?lebih kurang jgk..tak sebulan skali, sebulan 2 kali aku balik...hahah.
maybe ade hikmah di sebalik sume nih, mungkin ni la masenye aku nak dekatkan diri pada sang Pencipta..insyaAllah same2 usaha memantapkan keimanan..aku slalu gak igtkan diri aku, when there's is no one beside you to help you to stay strong, always have faith and believe that Allah is always with us, listening to our prayers and He knows everything that we hide in our heart.

tgh bosan sorang2 tibe aku jumpe gmbar nih..haha. sume bergelimpangan kt surau..gile best time ni..skg ni bru aku rase..dlu kutuk2 unikl..hahaha

oklah setakat tu je dlu. this post is nothing but just to express all the things that i feel right now.
pergh ni la entry aku yg paling emo..haha
tapi emo sket2 je..hrmm next time mungkin aku nk stat blik update pasal sandy bridge processor from intel, next year dorang akan launch. and there's few thing i would like to share pasal proc baru nih..

setakat ni dlu( dah 2 kali tulis setakat, msuk ni 3..haha).
assalamualaikum.

Thursday, December 2, 2010

Reboot!

Assalamualaikumm....

ape khabar sume?harap-harap nye sehat ler, sbgai pendahuluan marilah same2 kite berdoa agar sentiasa berada dalam redhaNya, amin..

wokeh, after two months, ari ni aku rase cam nk tulis something, tapi aku xtaw ape bnde yg menarik yg nak ditulis. Actually just nk rehat kejap selepas study untuk exam mggu depan, baru abes 3 bab, ade lagi ber bab-bab..haihh...

so apasal reboot tajuk post nih?hmm..klu aku tnye diri aku sndri pon, aku xde jawapan tepat..haha
tibe2 rase tajuk tu cambest tuk ditulis kali..reboot ni cam restart ye tak?
so basically pagi ni aku bru reboot laptop, and the same time nk reboot semangat tuk study..pergh bleh ke?haha

orite, lately snow mmg heavy gile...dah 2 hari uni bg cuti sbb snow tebal sgt..dan semalam kteorang grab the chance tuk enjoy snow tebal, before this maen snow nipis2 je..haha



hah....tu lah antara gambar2 maen snow smalam..best2 tp sejuk ah,maybe klu orang yg da kebal sejuk biase ah bg dorang, tapi aku x, smalam sbb snow masuk dalam kasut..hadoii saket gak ah, tp xpe tu bukti cold receptor aku masih berfungsi..ahaha

hmmm ape lg?

tah ah..aku pon xtaw n aku pon xtaw ape kaitan cite maen snow ngan tajuk reboot ngan semangat nk study..haha

pointless ah post kali ni..klu ade org bace, terima kaseh n padan muke sbb korang abes mase bce bnde xde faedah ni hahaha..tapi aku mintak maaf skg ni gak ah...sorry..haha

orite le..nk out dlu..salam




Thursday, September 30, 2010

new place, new beginning, new challenge

Assalamualaikum,

ini merupakan kali pertama aku menulis entry baru semenjak menjejakkan kaki di United Kingdom. Alhamdulillah, rezeki yg diberi Allah tidak terkira banyaknya, aku harap selama mana aku di sini dapat menjadikan aku insan yg lebih dekat pada Allah, insyaAllah.

hoho, baek kan intro aku?tapi honestly, bila aku kt cni, aku rase lebih appreciate agama dan tanah air aku. entah la nape, tapi maybe sbb suasana yg berbeze.

Kt cni, x slalu kite dgr azan macam kt malaysia,(at least dlam bilik aku ni..x dgr pon), masjid pon jauh, nak sampai situ mmg dah macam exercise gile2, tp x berpeluh pon..dugaan btol nk pegi masjid kt cni, stakat ni, hanya solat jumaat je la aku mmpu pegi.

maybe bnde2 camni menyebabkan aku rindu sket suasana Islamic yg ade kt malaysia, especially kt kelantan, negeri kelahiran aku. hoho(walaupon aku ni bukan la warok atau alim pon..haha)

orite, sebena nye, on the way smpai cni, aku dah agak nervous dah..sbbnye ni 1st time aku pegi luar negara, dan aku xleh nk predict how it's going to be like..how to interact with the locals, and banyak lg. sampai2 kt cni, aku agak culture shock ah, byk gile omputeh!! ye la kan negara diorang, konpem diorang ramai. aku ngan member2 ni pendatang je kt cni, tp ade visa la..haha

at first aku rse macam totally awkward sbb x biase ngan surrounding, alhamdulillah skg ni agak ok..cume nk biasekan diri ngan study style yg bru, dan paling aku takut, subjek thermodynamics and heat transfer..subjek ni dah susah, tambah lg lecturer macam strict...bimbang gak aku..haha
tp harap2 study sume ok..target 1st class ah, haha

orite la..stakat ni dlu la. sblum tu aku nk share cket la gambar mse awal2 sampai cni..


haa, ni aku ngan ahmad afiq a.k.a bib..ni kt heathrow airport london


pon kt airport..ngan ustaz syamsul, sumber rujukan agama skg ni..haha

saifuddin salleh ngan ranziman a.k.a ranzo



antara kete lawa 1st yg aku jumpe..tp lepas jalan2 kt london, bru aku taw bentley ferrari sume cam biase je kt cni..


mse 1st time sampai kt manchester from london heathrow..mase ni mmg terkejut gile sbb bru 1st time rase sejuk tanpe aircond..haha


tu je dlu wat mse skg..gmbar byk gak aku da letak kt fb..i hope its going to be snowing a lot this winter, leh tangkap gambar byk2, walaupon sejuk itu agak seksa..haha

oritelah...assalamualaikum

Monday, August 16, 2010

Update on Intel Sandy Bridge processor

Assalamualaikum...

orite..actually aku terbace bnde ni dalam mggu lepas, atau 2, 3 ari lepas x igt tp xkesah la. yg penting ni update untuk processor baru intel codenamed sandy bridge.

fyi, the new intel sandy bridge will feature core i3, core i5, and core i7 branding. I dont really know why they dont introduce new name for this batch of processor, probably the i series is still quite new, plus the technology is quite the same, cume yg pasti average nye this new batch would probably be 15-20% faster. For those yg x concern pasal sandy bridge ni mgkin x prasan pon intel da kuar processor bru sbb naming scheme yg agak confusing.

so, how to recognize sandy bridge?
ok...stended i series features 3 integers of naming scheme...for example,core i7 720, core i5 540, dan sewaktu denganye. untuk sandy bridge, dorang tambah '2' kt depan, so sandy bridge ade 4 nombor for every model. contoh: core i7 2600

for desktop variants, procs ni akan dikategorikan seperti berikut:
core i3 : hyperthreaded dual cores with TDP ranging from 35W to 65W.
core i5 : most probably will feature 4 cores on most of its model, rumours said there is no HTT for this particular series
core i7 : featuring 4 cores with HTT, most powerful of all i series variants.




there is also updates on the mobile parts, but not much, the slowest dual core i5 for mobile is 2.5ghz turboboost to 3.2ghz, pretty impressive if it is true, since they claim that is the speed for the slowest dual core.

yg penting, this will be the first 32 nm technology for quad cores mobile version. Dgr2 dkt notebookreview forum, taun depan kot sandy bridge ni akan digunakan secara meluas. haish, makin outdated la hardware2 aku..adoi

ok la stakat ni je..salam

credit to: www.fudzilla.com